//
you're reading...
Alıntı Makaleler, Havadan Sudan

DOROTHY HEATHCOTE’IN ARAMIZDAN AYRILIŞI

Yaratıcı Drama” ile ilgili kurduğumuz cümlelerin kaynağı olan, bizlere bu alanı tanıtan, sevdiren o önemli şahsiyet geçtiğimiz günlerde aramızdan ayrıldı. Ne yazık ki ben onunla herhangi bir atölye çalışmasına katılamadım.Katılmayı umuyordum ama demek ki nasip değilmiş.

Hayatlarını belirli bir uzmanlık alanına adayarak, gelecek nesillere unutulmaz bir miras bırakan böylesine değerli kişilerin yaptıkları onları ölümsüz kılıyor elbette. Ancak ölüm gibi bir gerçeği böylesine değerli miraslar bırakarak tatmak pek çok kişinin tek dileği olsa gerek.

O’na Allahtan rahmet diliyor, tüm drama severlerle bu acımızı paylaşıyoruz.

Ben de sevgili Heathcote’u birazcık ondan ve bize bıraktığı mirastan bahsederek anmak istiyorum. Çok güzel bir kaynaktan alıntıladığım bu bilgiler ile aydınlanmamız dileğiyle..

Sevgiler..

Dorothy HEATHCOTE

  • Dorothy Heathcote, sistematik bir disiplin olarak geliştiğinden beri drama tarihinde dramanın bir öğretim yöntemi olarak kullanılması gerektiği fikrinin önemli temsilcilerinden birisidir. 1960′lı yılların ortalarından itibaren görüşlerini geliştirmeye başlayan Heathcote bir nevi Harriet – Finley Johnson’ın drama alanındaki görüşlerine yeniden ruh katmış, dramayı eğitsel bir ortam olarak tanımlamıştır. Heathcote, Peter Slade’in önemli temsilcilerinden biri olduğu, başlı başına bir sanat formu olarak drama anlayışının içerikten yoksun olduğunu düşünür. Ona göre içeriği olmayan bir drama anlamsızdır.
  • Dramayı bir öğretim yöntemi olarak gören temsilcilerden biridir.
  • Harriet-Finley Johson’ın drama alanındaki görüşlerine ek olarak dramayı eğitsel bir ortam olarak tanımladı.
  • Peter Slade’in dramayı bakışını içerikten yoksun olarak gördü.
  • 1970’lerde eğitimde drama alanında yöntemleri en çok uygulanan kişilerden biridir.
  • Çocuğun yaşam deneyimlerini anlayıp genişletmede ve dışarıdaki yaşamı anlamlandırmada dramanın kullanılabileceği yaklaşımından hareket eden Heathcote ‘u amacı drama ve diğer dersler arasında ilişki kurabilmesini sağlamaktır. Kısaca Heathcote drama işleyişinde eğitselliği vurgulamaktadır.
  • Dramanın öğrenme için etkin bir yöntem olduğuna inanmakta, dramayı yaşam pratiği olarak açıklamaktadır.
  • Kurgusal ortamda gerçek yaşam irdelenir

FELSEFESİ VE METODU

  • “Drama kişinin tanımlama becerisidir. İster tiyatroda sahnede olsun ister kendi oturma odasında. Eğer drama yapıyorsanız başkasının ayakkabılarını giyiyorsunuz demektir. Böylece o kişinin şu anda bu adam gibi hissetmesinin nasıl bir his olduğunu hissedersiniz.”
  • Drama ortamında çocukların rol almaları konusunda “eğer öyle olsaydı” kavramını ortaya koymuştur.
  • Heathcote’a göre, çocuklar role başka biri olarak girmemeli, onlar  o insanların yerinde olsalardı, ne yaparlardı diye düşünmelidirler.
  • Bu noktada Heathcote’un öğrenme yöntemi aynı zamanda “Empati” merkezidir.
  • Heathcote, drama ortamının üç kuralını tanımlar. Birincisi inançsızlığın içtenlikle yok edilmesi. İkinci kural “role girmede anlaşma”, yani katılımcılar kendilerinden farklı bir rol almaya anlaşmış olmalılar. Elbette ki bu oyunculuğun özüdür. Üçüncüsü, katılımcılar hayatın yaşayan, hareketli bir resmini yaratabilmek ve böylece seyirciden çok daha fazla sürpriz ve keşifle karşılaşabilmek için o anda grup tarafından kullanılabilecek tüm geçmiş deneyimlerini ve becerebildikleri kadarıyla imgesel varsayımlarını kullanmak zorundadırlar.
  • “Drama meydan okumadır.”

ROLE GİRMENİN 5 ADIMI

  • Eylem (action) ne yapıyorsun?
  • Motivasyon (motivation) bu etkinliği neden yapıyorsun?
  • Yatırım  (investment) Bu etkinliği yaparak ne kazanmayı umuyorsun? Hedefin ne?
  • Model (model)Bu etkinliği yaparken modelin ne ya da kim? Bu işi kimden öğrendin??Bu modelin bu işe uygun olduğunu nereden biliyorsun??
  • Felsefe (philosophy) eğer bu durumlarda bu şekilde davranana bir insansan kendini nasıl bir birey olarak görüyorsun?hayattaki felsefen nedir? Neye inanıyorsun??

UZMAN ROLÜ YAKLAŞIMI/7 KURAL

  • Çocuklara uzman rolü verilmeli
  • Önceden planlama
  • Gerekli bilgiler yapı içerisinde olmalı
  • Öğretmen bilgileri rolde vermeli
  • Disiplin yapı içerisinde sağlanmalı
  • Program hedef ve içeriği göz önünde bulundurulmalı
  • Çocuklar aktif olmalı“Kaynak: haydi çember olalım/drama kardeşliği”

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: